Pressmeddelande från Bonnier:

Proventus AB och Bonnier AB i gemensam satsning på nyhetsdrivet socialt media

Journalisterna och redaktörerna PM Nilsson och Leo Lagercrantz startar under året ett nyhetsdrivet socialt media för aktualitetsdebatt i samarbete med Bonnier AB och Proventus.

  • Vi kommer att ta det bästa från de sociala sajterna och det bästa från det redaktionella arbetssättet och skapa någonting helt nytt, säger PM Nilsson och Leo Lagercrantz.

Projektet bygger på crowdcasting, en redaktionellt initierad debatt som förädlas och fördjupas av användarna. Verksamheten kommer att bedrivas på flera olika plattformar med en ambition att vara först i världen i sitt slag.

PM Nilsson arbetade tidigare i flera år som politisk redaktör och Leo Lagercrantz som debattredaktör på Expressen. De har båda ett brett kontaktnät och en djup kunskap om samhällsjournalistik och opinionsbildning. I höstas lämnade de Expressen för att starta egen verksamhet.

  • Det är vår övertygelse att en pluralistisk, bred och orädd debatt berikar samhällslivet. Vi är väldigt glada över samarbetet med Bonnier och Proventus för vårt nya projekt. Vi kan inte tänka oss bättre samarbetspartners, säger PM Nilsson och Leo Lagercrantz.

Bonnier AB, Proventus AB och PM Nilsson/Leo Lagercrantz kommer att äga bolaget tillsammans.

  • PM och Leo har genom åren visat att de är Sveriges mest intressanta debattredaktörer. Vi har tillsammans hittat ett koncept som tar deras kompetens in i den framtida mediemarknaden, säger Sara Öhrvall, chef för Bonnier R&D.

  • Jag tror mycket på såväl samhällsbehovet som den kommersiella potentialen i att utveckla nya kanaler för debatt och samhällsjournalistik, säger Daniel Sachs, VD Proventus.

Mer från: Dagens Media, Resumé.